torsdag 20 mars 2008

Lite allt möjligt som far runt i huvudet en tordag.



När han satte sig gämte mig på bussen med ett leende och luktade avagt av alhåhol. Med suddig blick, men ändå den dära skärpan som alltid finns. Så kunde jag inte låta bli att små le åt hans skämt så där klockan 8 en onsdags morgon efter en studentfest.
Han var klädd i jagt kläder och efter hans äventyr framstod mitt vanliga vardags lunk inter mer än som tre nyanser av grått.
Han bad mig lätta på hjärtat och berätta, men en buss fullpropad av små barn och morgonstress tackade jag nej, en annan dag.
Han frågade när den dagen skulle komma och jag tänkte, nej när kommer den dagen. För min inre bild ser jag almenackan med fullklottrade dagar, shema lagd tid med trötthet och helgerna med nattliga bestyr. Han räknade dagarna på sina fem fingrar, och bekladade sig för att han aldrig kunde ringa mig.
Jag vet hur det är när man har tiden, men aldrig fångar den.
Ibland tappar vi tråden och när jag klev av bussen efter en ovanlig buss resa tog han sig en morgon öl och jag ökade på stegen för att inte komma försent till min fösta lektion.
Jag hade solen i ögonen, och dan efter är världen vackert vinter vit när jag vaknar. Våren drabbats ständigt av tillfälliga baksalg och jag tror det kallas aprilväder?

Jag fryser lite, men vad gör det?
Jag gillar snö, och i går åkte jag skridskor och det var fantastiskt roligt, tror att jag har en isprinssessa inom mig. Tyvärr kommer hon sällan fram, jag såg mer ut som bambi på hal is än något gaciöst.
Men vad gör det?
Nu har vårat efter längtade påsklov kommit!
Och även om italienska läraren försöker hålla oss till hur man pratar i forturum är mina tankar redan på lov. Och allt som jag vill hinna med att göra på lovet.

-Göteborg. & gå i secund hand
- Lära mig att göra en proffis undervattens vändining
- Fota, och ta ta tag i foto progetet "röd stol"
- Ficka med trevligt folk
- Köpa håkans nya album
- Åka till havet och promenera
- se bra filmer
- pick nick? Eller baka muffins.
- sova länge
- Träna
- Äta massa godis i mitt påskägg

"solen står högt över taken isen har smält och det luktar som vår, du går igenom stan som om inget hade hänt. Lika vardagligt snygg som i går kom inte för nära du vet hur det blir. Nu har vi mitt och ditt revir och du vet hur det känns" - Winnerbäck


Det är konstigt.
Men ibland när tiden går får man andra perspektiv.
Det som jag trodde var rätt innan känns fel, och sanningen jag hade då är ändrad nu.
Det är precis som när jag står mitt upp i allt så är det så suddigt att jag inte kan se hela bilden. Utan bara små fragment av den.
Bilden har i alla fall ändrats och jag kan bli så rädd, svag och lessen. För att vi slog sönder allt. Men vi lever ju i ett nu och då kan man aldrig ångra. Det var så det var, det är så det är.
Pungt.

Jag dricker te, jag har påsklov och lyssnar på musik jag har glömt bort.
Jag ska vara barnvakt till min syster son vilket ska bli jätte spännande.
I kväll tycker jag allla ska se interjuvn med Håkan Hellström. Svt 2 klockan 21:30 Bör inte missas. Sedan är faktist tv tablån ovanligt bra så här på en helt vanlig torsdag.
Sedan har vi tänkt på det här med påsk konstig sak att fria alltå som vi tänker så där i nu tid då inte så många bryr sig om jesus. Utan mer köper en massa mat och äter en massa godis och målar ägg, och sätter upp en massa hönor och kyklingar. Varför?
Det är ungefär lika knäppt som att vi dödar en gran för att ha den inom hus under julen.
Suck för kansiga tarditoner.
Jag gillar inte påsk mat för att jag gillar inte julmat. Och åt så mycket julmat i julas att jag blir äcklad av en repris.
Vi borde säga "glad vår" istället för "Glad påsk".

I dag har jag förlorat ett helt arbete/tal jag ska hålla för främmande utländska rektorer på engelksa. Det var så bra och det tog sådan tid att det verkligen svider innom mig.
Men i dag är en sådan dag jag kan möta vad som hälst, men ändå ha samma fina kännsla i blodomloppet. Jag svammlar.
Det var bara det.

Nu ska jag försöka bryta mig in i en sparbössa som ser ut som en börjn.
"Borde köpa ett par strumor och planera någon slags cup, men det är ingen som har lust!" - LW

Inga kommentarer: