torsdag 11 oktober 2007

Mangnus Beischer. Med guldfiskar som aliens.

I går kväll så inkasserades albumet "guldfiskar som aliens" med Magnus Beicher. Vilket gjorde att winnerbäcks "Daugava" lades tillfället undan för att börja ta del av dessa nya toner.
Jag skulle vilja kalla det för vis pop rock, lättförståliga underbara texter, härligt sväng och glada toner. En sådan skiva jag lika gärna kan dansa runt i bh och trosor på morgon, som att dricka te sena höst kvällar. Låtar som man gärna nynnar på i bussen som i skolans stressiga kårridårer. Låt rader som handlar om genusperspektiv, ensamhet, de gånga åren, barndom och brustna kärlkar rader som går rakt in i hjärtat och som man kan känna igen sig i. Kankse är det jag, kanske är det årstiden, kanske ligger det lite melankoli mellan ljud spåren. Köp det.
Detta är bra helt engkelt.

Specellt träffande är:
"Du sa att em emsam, blomma är vackert, och jag tror jag förstod vad du menade med att sticka ut i mängden, men jag tror att jag har kommer att vissnar om innen rör vid mig"
- Låten, ensam blomma

"vi borde alla börja ligga med varann, vi borde alla byta kön, vi borde alla byta lön, vi borde alla byta plats i bodstadskön, vi borde alla byta liv, vi borde alla byta land, vi borde alla byta kön, vi borde alla byta liv och skaffa nya perpektiv, vi borde kramas lite mer och byta kroppsvätskor med fler och sprida kärleken allt mer"
- Låten Vi borde alla

"I en värld så full av skal är jag hällre onormal, måste vilja välja villa, volvo, vänner, varmchokladkvällar"
-låten hellre onormal

"men hur kul kan det vara, om du och jag bli precis likadana, i allt som vi tänker och allt som vi är.
-låten Rosornas undergång

"Leviet lekte varje dag var som en fest, det fanns inga test och de endaste mål som fanns, det var fotbollsmål, så fri från allt vad vuxenlivet var. Som ett barn så fanns det bara rätta svar, inga svåra ord. Jag längtar tillbaka dig, vart tog du vägen barndomen?"
- Ur låten Med guldfiskar som aliens.

"jag älskade dig så att jag nästan gick sönder"
-Låten För evigt


Detta är ( snyggmangus, gitarrmangus,) min gitarr lärare Mangus Beischers hemstida http://www.magnusbeischer.se/
Enjoy!
:)

Inga kommentarer: