torsdag 14 augusti 2008

Rädslor. 1. Mörker.

Rädslor.

Jag är rädd för mycket, verkligen rädd för mycket. Rädd för knasiga saker, och saker jag inte kan påverka. Sofie kan tycka det är roligt att jag som är så stor, är så rädd för så mycket.
Jag ska skriva lite om mina rädslor då och då.
Första rädslan ut för berarbeting på blogg är rädslan Mörker.

Jag är mörkrädd.
Så länge som jag minns så har jag varit mörkrädd, jag har inte kunnat sova för att mörket är så omslukande. Haft lampor tända eller sprunigt in till mina föreldrar så fort mörket blev lite för påträngande.
Jag kan ligga vaken och tänka på mörker. Jag får alltid lite hjärtklappning när jag går själv i mörker, jag får för mig att folk går efter mig.
Jag försöker förså varför jag är så mörkrädd? Ingen av mina föreldrar/familj är det. ingen har någonsin lärt mig att mörker är något farligt. Det är som det är något som alltid har funnits där.
Jag kan bli mörkrädd när jag är på mitt rum en helv vanlig tisdag. Barnsligt? Jo ganska.
Efter 18 år på jorden har inte jag hittat ett sätt att bli vän med mörket, bara olika sätt att distrahera det. Prata i telefon är det bästa.
Det sämsta du kan göra är att springa, då blir man bara mer rädd. Det är idioti för det är ju ganska uppenbart att du inte kan springa i från mörker...
Det finns där som en skugga, som en motsats till ljus, men mörket och jag blir aldrig bästa vänner, det står över mitt sundaförnuft.

Inga kommentarer: