fredag 1 maj 2009

Maj förra året. Och jag vet vad du tänker.

Maj förra året.

Jag minns att solen inte sken, jag minns att det regnade. Att jag och sofie trängdes under plåttak. Och helt plötsligt stod den där, jag som hade väntat, jag som hade letat.
En jordglob, fungerande. 40 Kr vilket klipp ibland de bästa jag gjort.
Jag och sofie gick under kastanje träden.
Jag var hög på lyckorus och hemma hos frida såg vi en film.
Den dagen regnade det så mycket att det bildades vattenpölar som stora sjöar utanför skolan byggd av tegel.
Sofie lyssnade på låten "bannana pancakes" och annars minns jag inte så mycket mer.

Det var Maj förra året, den första maj mer precis.

Mer precis den första maj i år.

Jag vaknar hos min syster och har sovit för lite timmar, bennen känns fortfarande stumma efter all dans, ögonlocken tunga.
I en bil emot trängslen, i ens trädgård så inkasserade jag två klänningar och ett linne. En 70 tals inspererad klänning, en tukos som är mer skrunkligt tyg, med fina klappar. Jag diggar den.
Efter det hamnar jag i min broslägenhet. Hanna och Anton ska flytta in dit igen. Så jag hjälpte till att städa, sura, putsa, damsuga. Jag är bra på det.
Tråtts lite sömn blev lägenheten snart väldoftande av grönsåpa vilket kankse är ibland de finaste dofterna som finns. Varför finns inte det på perfym?

Jag kom hem och åt i solsken, byggde world trade center, såg humör galan, drack te. Och blev trött.

Det var den 1 Maj detta året.
För övrig är Maj min favorit månad.
Om jag fick välja skullle jag föda barn, gifta mig och dö i Maj. Bara en parantes.

Inga kommentarer: