måndag 26 maj 2008

Alla de dagar då tid inte fanns.

Ja tid har förlöpt, dagar har gått, månen har värgats i sin väg mellan vitt och blått.
En kort i hirstoria om hur mitt liv har sett ut de närmsta dagarna.

Onsdag. Förken Karlsson bjuder på picknick.
Jag stressar, cyklar som en galning och har teater rep, det är oefektift, kaous, och replik tragglning. Sedan ser jag på teater. Jag och sofie skrattar tills vi får ont i magen. Hon är väldans snäll och har med god macka och blå bärspaj i sit hus.
Vi cyklar till nissan och picknickar medans solen försvinner bakom hustaket och vi lever lite mer. Och pratar om vändskap som uppstod på en festival och hur gott blåbärs paj är och hur vackert liv är.
Det var helt underbart, tur att det finns vänner som hon. Kanske räddade hon något den kvällen.

Torsdag. Teater premär, historia plugg.
Jag har en av mina finaste loppis fynd på mig och känner mig som en prinsessa hela dagen. Inser att jag borde ha sådana här fina klänningar varje dag. För allt känns lite lättare, lite finare och lite gladare. När min kjol svänger så fint i luften.



Vår teater föreställning gung har pemiär. Allt sitter! tråts allt, det känns magiskt. Jag får en speciell kännsla i magen när jag bugar åt pupliken.
Jag känner hur jag ler när jag får glädjande besked.
Jag och sofie vandrar i kvällen, jag köper årets första piggeglin och äter den på en kyrkogård. Gräset är grönt, fuktigt och luften är ljumen. La doilce vita!

Fredag.
Teaterföreställning, cykeltur. Jag är hundvakt och dagen är så där som jag vill att den ska vara. Jag dricker kaffe på altanen, hör fågelkvitter och känner gräs i mellan tårna. Överrallt följer lilla taxen micke efter mig(mormor & morfars hund) Vi går långa promenader, jag pratar med han om livet han ger bra svar och lägger sig runt mina fötter när jag sätter mig när.
På kvällen kommer sofie. Vi syr, jag syr om en kjol jag köpte på loppis, syr om ett par shorts jag köpt på loppis och syr i en knapp i en fin tröja. Sedan vid midnatt börjar jag på en väska. blir arg på symasiken och lägger av.
Milla kommer över, vi pratar lite innan hon inser att hon inom alldes för snar tid måste gå igen. Den natten är jag mörkrädd och ligger vaken för länge utan bra anledning.

bilder.


Lördag.
Jag går på loppis med sofie citerar håkan "luften smakar som en jordgubbspaj, en solig dag i maj" Köper koppar till mamma på morsdag, köper en fin burk att lägga saker i och en jätte fin svart skin väska på emaus Vi cyklar i solsken, jag plockar blommor på vägen hem.
Den dagen ängar jag mig åt hushållssaker som är jätte trevliga, jag tvättar upp lite kläder, planterar om mina solrosor, drömmer om att de ska bli stora vackra solar som ska lysa upp stjärnklara nätter.

Jag städar rummet, pluggar och cyklar till min syster för att pyssla. På kvällen gör jag inget alls och tycker att det är toppen att göra inget alls.
Känner att veckan som varit tagit på mig för hårt.

Söndag.
Jag uppvaktar min kära mor på morsdag.

Är ute vid havet, äter god mat och umgås med familjen. Ser på balen.
Dem var fina.
Börjar planera min egen bal klänning och fylls av insperation.
Syr lite, går en fin kvälls promenad.

1 kommentar:

Hanna Persson sa...

klänningen är verkligen superfin :)