tisdag 5 februari 2008

Tisdag. Livet är en dans med svåra steg.

När hon var liten fick hon berättat för sig om ett himmelrike
Något som skulle vara så stort och vackert att hon inte kunde föreställa sig det
De sa att hon någon gång kanske får uppleva det, kankse få en tjuvtit.
Kankse skulle hon aldrig hitta dit, hon viste ju inte vart det låg.
Åren gick
Och en mörknatt låg det en pojke i hennes säng
Han dofade godare än alla blommor i världen
Den natten både vann hon honom och förlorade honom för gått
Dagen efter satt hon insvept i ett täckte
och tänkte att hon kankse aldrig lär sig att hitta till himmelriket
Men nu visste hon i alla fall hur det doftande...

Jag lyssnar på E18 med detivbyrån
Framför mig ser jag en speldosa och jag tänker på frankrie och på dans
Jag skulle vilja att hela livet var som E18
Ibland tror jag att det är så
Det är så bra med instrumental musik, för de kan handla om vad man än vill
Och för varje gång man lyssnar på dem får de en ny innebörd.
Så kan det vara med texter med ord åxo men inte på samma sätt.
Arch jag vetinte.

Jag borde sova nu
Med tanke på hur ont jag haft i huvudet i dag
Borde jag sova nu
Med tanke på hur mycket jag ska hinna med i morgon
Borde jag sova nu

Ibland när jag får medelanden
så vill jag dra ut på kännslan
Fansiera om orden
Det leder ofta till besvikelse
med lite pirr.

I dag har det varit en semeldag
Nåogt jag inte alls har uppmärtsammat
För jag gillar inte sämlor
Men finns det inte någon som åt så många att han dog?
Han dog för semlans betydelse
För mystigen över semlor
Han dog ialla fall för något och inte bara slutade extistera
Undra vad jag ska dö för?
Må det bli något fint

"Du kankse sa något som ingen alls förstod som du ångrade, men som du ändå sa
Du kanske gick ett steg för långt för de försoffade så att de inte såg att det var bra?
Du ville ändra på dig själv och på din värld, men fick oförvilligt se att den var seg
Livet är en dans på rosor
Men det är en dans med svåra steg" - Winnerbäck

Inga kommentarer: