söndag 3 februari 2008

Söndag

Detta har varit en sådan dag då jag inte riktigt vaknade
Och aldrig riktigt sov
Gått runt och gjort ingeting
ingenting
Vilket har kännts underbart

Lyssnat på bra musik
städat
gått en promenad.

Detta har varit en sådan dag då solen aldrig gick upp
aldrig riktigt gick ner

Jag har sett på Ronja Rövar dotter
Jag älskade det som liten
Såg på bandet tills jag slet sönder det
Nu kom allt tillbacka på ett nytt sätt
De fina replikerna
"systra mi jag följer dig vart du än går"
Sångerna, kläderna, kännslan
När jag var liten ville jag flytta in i en brjörn gråtta
Jag ville bo där med en Birk
Jag ville fiska och bada i älven
Friheten jag drömde om friheten
Om äventyren, hästarna, och läger elden
Jag skricker fortfarande vår skrik varje vår
Bara att när jag gör det nu är jag rädd att folk ska tro att jag bli överfallen
och att det inte bara är ett vårskik.
Jag skrikcer ut all vinter så som Ronja gör, så som jag alltid gjort
Jag längtar till våren
När jag tänker efter är det nog den samma
Jag vill nog fortfarande hitta en Birk
Bo i en björngråtta
För jag drömmer fortfarande om friheten


När jag skriver detta hör jag vattens pårlande.
Jag tappar upp et bad, ska ligga där och ladda battirer
Levande ljus och svag musik.
Även söndagar har sin charm.

Inga kommentarer: