söndag 18 januari 2009

Ge mig något att bygga en dröm på.




Det handlar om hur de dansade den natten, ett nytt fynd på en loppis, ett recept på goda muffis, en klagosång över det regniga sverige och drömmar om att möta våren någon helt annanstans, om jordglobar, musik som får hjärtat och slå, om att sy ihop några gammla tygbitar och se att det blev en ny väska, gammla gulna fotografier, picknickar i parker, blå himmel, röghåriga pojkar och vin, böcker man kan ägna dagar åt att läsa, om att vara sjuk, ryskadockor, pärlhalsband, ens aldra sämsta sidor och allra bästa minnen, sidenband knyts till vackra rosseter att ha i håret

och
bloggar, bloggar, bloggar.
Dessa elextriska dagböcker där vi gör ett erval av de vi är, ett ur val ur våra liv och visar det. För de som orkar, för de som har lust, för de som behvöer en annan verklighet.

Ibörjan innan jag förstod vad bloggar handlade om gillade jag de inte, sedan blir jag frälst. Nu kan jag ägna timmar åt den ena bloggen efter den andra. Jag har lärt mig vilken som är min "blogtyp" och jag älskar att fy några minuter när jag känner mig trött, lätt klicka in till andra människorsliv. Deras liv verkar alltid vara vackra såpbubblor som aldrig spricker och mitt är ju bara så där tråkigt. Mitt hår är platt, jag är blek men nu tipsar de om något vacker som jag drömmer kunde varit mitt.
Där på sidorna kan jag hitta insperation, jag får en paous och jag älskar det.
Själv har jag inte insperation, ork, eller tid att självskapa så vackra såpbubblors bloggar som vissa kan. Så jag nöjer mig med att läsa deras.

Ibland har jag svårt att se varför folk ens skulle läsa min blogg, och skriver för min egenskull. Därför blev jag så glad när hon nämnde några fina ord om min blogg. Det värmde så.
Tack, men tyvärr är det är inte min stil att skicka vidare "blog award" och länka och tipsa på det viset. Men jag känner mig hedrad ska du veta.

Men jag skulle där emot villa tipsa om mina tre bästa såpbubblors bloggar.

niotillfem.
Detta var min första blogg jag började läsa. Fastnade direkt. Nu är jag inte lika frels som början, men jag tror jag gillar bloggen för att där pratas det om romantik, krossade hjärtan, tånår, fina kjolar och vin. På ett sätt som man inte kan göra annat än älska.

underbaraclara
Detta är nog lite en av min förebilder, en som jag skulle vilja vara lite som. Som alltid hittar loppis fynd för guldpengar, vågar stå för den hon är, fina bilder, och får en att tro att bättre för verkligen stämmer.
Jag gillar norrlands kännslan, precis som det är en annan värld. Hon lagar god mat och tipsar och ger en fina tankar.
Det är så att jag nu mera nästan över väger att flytta till norrland, de verkar vara så vackert där. Djupa snödriver och midsommarnattsol.

Annika
Jag gillar hennes kreativitet, och kikar in på hennes alla olika bloggar, vilket du med borde göra. Adevedskalendern tog mig igenom december, och prick säkra formuleringar, vacka illutrationer och fina bilder.
Får en att drömma sig bort och le.

Inga kommentarer: